Sådan får du din messestand til at skille sig ud

På messer sker der et hav af spændende ting, og der er tonsvis af virksomheder, der gerne vil vise sig frem og blive bemærket. Det samme gælder formentlig for din egen virksomhed. Derfor bør I virkelig gøre jer umage på en messe. Man bliver nødt til at skille sig ud, hvis man virkelig vil have noget ud af messen.

Professionelt udstråling

Det helt basale er, at din virksomhed har en professionel udstråling på messen. Der er nødvendigt for at blive taget seriøst. Få et professionelt firma til at trykke og eventuelt designe messevægge og pop-ups. Derudover bør alle medarbejdere følge den samme dresscode – eventuelt med tøj med logo på. Sørg for at I har det helt basale lidt snacks, kuglepenne, logovand på køl og måske en lille gimmick, hvis der kommer børn forbi. Gimmicks og reklamegaver med firmaets logo er en god måde at forblive i kundernes bevidsthed eller underbevidsthed, når de kommer hjem. Det kan f.eks. være din kuglepen bliver den nye favorit, eller paraplyen bliver ganske nyttig. Du kan købe logo-vand, snacks og små gimmicks her.

Gør det hele lidt ekstra

Når det kommer til, hvordan man skiller sig ud på en messe, er der flere ting, man bør gøre. Konkurrencen er jo stor. Sørg for at lave en konkurrence med en stor præmie. Det kan være et gavekort til virksomhedens produkter, en ferie eller en tur i en racerbil. Det kan med fordel være noget, der relaterer sig til virksomhedens produkter.

Når det kommer til messer, handler det om at give potentielle kunder og besøgende det rigtige indtryk og stemning, de vil huske, når de er taget hjem. Indret messen hyggeligt eller mere formelt. Gør det til et sted hvor folk søger hen imod. Det kan f.eks. være med en fin lille terrasse, en café eller en bar, hvor dine kunder kan få sig en drink, imens du fanger deres opmærksomhed med dit produkt. Gør gerne din messestand så visuel som overhovedet muligt. Giv dine kunder mulighed for at prøve produkterne eller skab den stemning som produktet giver.

Det vigtigste er selvfølgelig, at du og dine kollegaer formår at omdanne opmærksomheden fra en spændende messestand til kunder. Sørg derfor for at få snakket med alle kunder, få dem noteret og aftal en opfølgning med dem. Der findes et hav af smarte it-systemer til dette.